rayヘッダファイルパッケージ マニュアル

(The documentation of ray header file package)

Last Update: 2021/12/6


rayヘッダファイルパッケージには 地震の波線の計算に用いるヘッダファイルをまとめてある。
Header files used to compute the ray of the seismic wave are included in ray header file package.

このヘッダファイルパッケージでは1次元の速度構造を仮定する。 深さと速度の関係をいくつかの深さ(等間隔でなくても良い)で与え、 それらの速度定義点の間では速度が深さの1次関数として変化するものとする (増加、減少、一定値のいずれも可)。 また、一番浅い速度定義点よりも浅部側、一番深い速度定義点よりも深部側では 速度が深さの1次関数で増加するものとする(減少や一定値は不可)。 このような1次元速度構造は sturct _1DvelocityStructure型構造体(ray/structure.h) を用いて与えることができる。
This header file assumes a 1D velocity structure, for which the velocities at several depths (not needed to be homogeneously sampled) are given; between two adjacent velocity definition points, the velocity is assumed to change linearly with depth (increase, decrease, and constant are all allowed). In the regions shallower than the shallowest velocity definition point and deeper than the deepest velocity definition point, the velocity is assumed to increase linearly with depth (decrease or constant are not allowed). Such a 1D velocity structure is given by a struct _1DvelocityStructure-type structure defined in ray/structure.h.

rayヘッダファイルパッケージ内のヘッダファイルを以下に示す。 各ヘッダファイルの詳細はリンクをクリックして参照のこと。
Header files in ray header file package are listed below. For details of individual header files, click the links.

◆特殊なヘッダファイル (Special header files)

ヘッダファイル名
Header file name
機能・用途
Purpose
ray/index.h rayヘッダファイルパッケージ内の 他のヘッダファイル一式をインクルードするためのヘッダファイル。
A header file to include all the other header files in ray header file package.
ray/structure.h rayヘッダファイルパッケージ用の構造体の定義。
Definitions of structures for ray header file package.
ray/prototype.h rayヘッダファイルパッケージ内の関数のプロトタイプ。
Prototypes of functions in ray header file package.

◆通常のヘッダファイル (Normal header files)

ヘッダファイル名
Header file name
機能・用途
Purpose
ray/calculate1Dscalar.h 深さの区分的な線形関数で表される1次元速度構造のもとでの 波線計算を行う関数。
Functions to calculate the rays under the 1D velocity structure of a piecewise linear function of the depth.
ray/calculateLayered.h 速度一定の複数の層から成る構造のもとでの 波線計算を行う関数。
Functions to calculate the rays under a layered structure composed of several uniform layers.
ray/check.h 波線パラメータと速度構造のチェックを行う関数。
Functions to check the ray parameter and velocity structure.
ray/initialize.h 波線パラメータや速度構造の初期化を行う関数。
Functions to initialize ray parameters and velocity structures.
ray/calculate_refraction.h
【開発中、非公開】
[Under development, not open]
速度が一定の複数の層から成る構造中の波線の屈折を扱う関数。
Functions to calculate the refractions of rays in a structure composed of multiple layers of constant velocities.