ray/calculate1Dscalar.h マニュアル

(The documentation of ray/calculate1Dscalar.h)

Last Update: 2021/12/6


ray/calculate1Dscalar.hでは 深さの区分的な線形関数で表される1次元速度構造のもとでの 波線計算を行う関数が定義されている。 なおP波・S波は考えず、スカラー波として計算を行う。 このヘッダファイル内で定義されている関数を以下に示す。 各関数の詳細は関数名をクリックしてリンク先を参照のこと。
Functions to calculate the rays under the 1D velocity structure of a piecewise linear function of the depth are defined in ray/calculate1Dscalar.h. The P and S waves are not taken into account; the ray is calculated for a scalar wave. Functions defined in this header file are listed below. For details of individual functions, click the links.

用いている計算式一覧 (Formulas used)

関数名
Function name
機能・用途
Purpose
calculate_velocity_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで指定した深さにおける速度を計算する。 【深さ→速度】
Calculate the velocity at a given depth using a given 1D velocity structure. [Depth → Velocity]
calculate_velocity_1Dscalar_no_error 与えられた1次元速度構造のもとで指定した深さにおける速度を計算する。 速度が負になってもエラー終了しない。 【深さ→速度】
Calculate the velocity at a given depth using a given 1D velocity structure. No error is issued even if the velocity is negative. [Depth → Velocity]
ray_depth_givenAngle_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで 波線が指定した角度に最初に達する深さを計算する。 【波線パラメータ, 角度→深さ】
Calculate the depth where the ray first reaches a given angle using a given 1D velocity structure. [Ray parameter, Angle → Depth]
ray_max_depth_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで波線が到達する最大深度を計算する。 【波線パラメータ→深さ】
Calculate the maximum depth of a ray using a given 1D velocity structure. [Ray parameter → Depth]
ray_horizontal_distance_1Dscalar_linear 速度が深さの1次関数で表される2つの深さの間の 波線に沿った水平距離を計算する。 【波線パラメータ, 深さ→水平距離】
Calculate the horizontal distance along the ray between two depths over which the velocity is a linear function of depth. [Ray parameter, Depth → Horizontal distance]
ray_travel_distance_1Dscalar_linear 速度が深さの1次関数で表される2つの深さの間の 波線に沿った実距離を計算する。 【波線パラメータ, 深さ→波線に沿った実距離】
Calculate the travel distance along the ray between two depths over which the velocity is a linear function of depth. [Ray parameter, Depth → Distance along the ray]
ray_traveltime_1Dscalar_linear 速度が深さの1次関数で表される2つの深さの間の 波線に沿った走時を計算する。 【波線パラメータ, 深さ→走時】
Calculate the traveltime along the ray between two depths over which the velocity is a linear function of depth. [Ray parameter, Depth → Travel time]
ray_horizontal_distance_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで 2つの深さの間の波線に沿った水平距離を計算する。 【波線パラメータ, 深さ→水平距離】
Calculate the horizontal distance along the ray between two depths using a given 1D velocity structure. [Ray parameter, Depth → Horizontal distance]
ray_travel_distance_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで2つの深さの間の波線に沿った実距離を計算する。 【波線パラメータ, 深さ→波線に沿った実距離】
Calculate the travel distance along the ray between two depths using a given 1D velocity structure. [Ray parameter, Depth → Distance along the ray]
ray_traveltime_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで2つの深さの間の波線に沿った走時を計算する。 【波線パラメータ, 深さ→走時】
Calculate the travel time along the ray between two depths using a given 1D velocity structure. [Ray parameter, Depth → Travel time]
rayParameters_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで2つの地点を結ぶ波線パラメータを推定する (波線パラメータは複数になる場合がある)。 【深さ, 水平距離→波線パラメータ(複数)】
Investigate ray parameters connecting two points using a given 1D velocity structure (there may be multiple ray parameters). [Depth, Horizontal distance → Ray parameters (multiple)]
rayParameters_1Dscalar_nocheck 与えられた1次元速度構造のもとで2つの地点を結ぶ波線パラメータを推定する (波線パラメータは複数になる場合がある)。 波線パラメータが見つからない場合であってもエラーにしない。 【深さ, 水平距離→波線パラメータ(複数)】
Investigate ray parameters connecting two points using a given 1D velocity structure (there may be multiple ray parameters). No error is issued even if no ray parameter was found. [Depth, Horizontal distance → Ray parameters (multiple)]
ray_z_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで波線パラメータを指定して波線を計算する。 終点位置を\(x\)座標のみで指定するバージョン。 【波線パラメータ, 起点の深さ, 終点までの水平距離→波線形状】
Calculate the ray for a given ray parameter using a given 1D velocity structure. In this function, the destination point is specified by \(x\) alone. [Ray parameter, Depth of an origin, Horizontal distance to the destination → Ray geometry]
ray_z_1Dscalar_given_xz 与えられた1次元速度構造のもとで波線パラメータを指定して波線を計算する。 終点位置を\(x\)座標と\(z\)座標で指定するバージョン。 【波線パラメータ, 起点の深さ, 終点の深さ, 終点までの水平距離→波線形状】
Calculate the ray for a given ray parameter using a given 1D velocity structure. In this function, the destination point is specified by \(x\) and \(z\). [Ray parameter, Depths of an origin and a destination, Horizontal distance to the destination → Ray geometry]
survey_ray_type_1Dscalar 与えられた1次元速度構造のもとで、2地点を結ぶ波線パラメータを与えてその種類 (2地点間で単調に深くなる波線か、それとも一旦深部まで潜って戻ってくる波線か) を調べる。 【波線パラメータ, 深さ, 水平距離→波線の種類】
Survey the type of a given ray parameter connecting two points, whether it monochromatically increases the depth or it goes deeper than the two points and returns back, under a given 1D velocity structure. [Ray parameters, Depth, Horizontal distance → Ray type]
ray_traveltime_1Dscalar_givenLocations 与えられた1次元速度構造のもとで2地点間の走時を計算する。 【深さ, 水平距離→走時】
Calculate the travel time between two points using a given 1D velocity structure. [Depth, Horizontal distance → Travel time]